Nie da się zaprzeczyć, że urządzenia rejestrujące sprzedaż należą do technologii szczególnych. Od zawartych w nich rozwiązań zależy bowiem nie tylko sprawne zarządzanie działalnością i obsługiwanie klientów detalicznych. Przede wszystkim, kasy i drukarki fiskalne swoim funkcjonowaniem muszą umożliwić poprawne, zgodne z prawem ewidencjonowanie obrotu. I potwierdzeniem tego ma być omawiana w dzisiejszym wpisie homologacja. Co konkretnie kryje się pod tym terminem?
Homologacja – podstawowe informacje
Obecnie na rynku technologii sprzedaży występuje naprawdę szeroki wybór kas i drukarek fiskalnych. Poszczególne modele potrafią różnić się między sobą pod wieloma względami – począwszy od parametrów użytkowych, przez rozmaite funkcjonalności, a skończywszy na rozwiązaniach konstrukcyjnych i designie. Ale jedno z pewnością łączy te urządzenia: każde z nich, nim trafiło na wspomniany rynek, musiało wpierw przejść gruntowną weryfikację.
O czym dokładnie mowa? Aby dany model został oficjalnie dopuszczony do sprzedaży i użytku związanego z rejestrowaniem obrotu, musi najpierw zostać dokładnie sprawdzony pod kątem spełniania wszelkich, zawartych w przepisach wymogów – zarówno prawnych, jak i technicznych. Podstawą dla tych działań jest konkretnie Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie kryteriów i warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać urządzenia fiskalne. Zaś procedurą tą zajmuje się Główny Urząd Miar. Jeśli dana technologia spełnia wspomniane wymogi, GUM wydaje pisemną decyzję – homologację – która potwierdza zgodność kasy lub drukarki fiskalnej z ustalonymi prawnie normami (m.in. przygotowanie jej do rzetelnego rejestrowania obrotu, naliczania należnych podatków czy poprawnego wystawiania paragonów). To właśnie ten dokument umożliwia oficjalne pojawienie się tego typu urządzenia na rynku oraz wykorzystywanie go do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów bądź usług.
Jak długo jest ważna homologacja?
Homologacja urządzenia fiskalnego, wydawana przez Główny Urząd Miar, wydawana jest na okres 5 lat. Generalnie przez ten czas, w świetle prawa, można korzystać z danej kasy lub drukarki fiskalnej w celu ewidencjonowania obrotu. Pomimo faktu, że w tym okresie przepisy potrafią się zmieniać (czasem wręcz dość dynamicznie). Jednak po upływie 5 lat od wydania zgody przez GUM homologacja traci ważność. Wtedy importer bądź producent może złożyć wniosek o ponowne przeprowadzenie procedury homologacyjnej (ewentualnie po wcześniejszym zmodernizowaniu urządzenia, w zgodzie z aktualnymi warunkami technicznymi i prawnymi). Ustawa o VAT wyraźnie wskazuje na fakt, że podatnicy mogą zafiskalizować i stosować jedynie kasy lub drukarki rejestrujące nabyte w chwili, gdy decyzja Głównego Urzędu Miar względem tych modeli zachowywała swoją moc.
W kontekście poruszonego tematu warto zwrócić uwagę na kolejny etap procesu wdrażania nowoczesnego systemu fiskalizacji. Najlepszym tego dowodem jest pojawienie się pierwszych modeli online, które otrzymały już homologacje. Należy przypomnieć, że pewne grupy zawodowe, wskazane w przepisach, będą zobowiązane do wcześniejszego przejścia na urządzenia rejestrujące komunikujące się przez internet z Centralnym Repozytorium Kas.
dobrze, że istnieje jakieś formalno-prawne poświadczenie ze strony ważniejszych organów państwowych, że te urządzenia są przetestowane i zgodne z wymogami (szkoda czasem, że działanie WSZYSTKICH urządzeń nie jest tak badane, hehe). a nawet nie wiedziałem, że homologacja kasy fiskalnej obecnie jest na tyle lat, myślałem że krócej. w każdym razie, artykuł ciekawy 🙂