Wybór odpowiedniego dla prowadzonej działalności urządzenia fiskalnego czy też jego poprawna rejestracja to bezspornie bardzo ważne kwestie. Warto jednak wziąć pod uwagę także inne – jak choćby fakt, że będą to nasze początki pracy z technologią sprzedaży. Jak zapewnić sobie maksimum komfortu? Które rozwiązania ułatwią naukę korzystania z kasy lub drukarki fiskalnej i tym samym przyczynią się do wyraźnego usprawnienia handlu? Oto kilka podpowiedzi.
Zamień papier na kartę pamięci
Rola przedsiębiorcy nie polega jedynie na działaniach związanych ze sprawną sprzedażą towarów lub usług. To także zadania, których wykonania wymagają od niego przepisy fiskalne. Nic więc dziwnego, że producenci dbają o poprawne, a przy tym wygodne realizowanie tych wymogów. Doskonałym przykładem jest konieczność przechowywania kopii wystawionych paragonów. Dawniej jedyną opcją było gromadzenie niezbędnych danych na dodatkowych rolkach papieru. Te zaś należało odpowiednio zabezpieczyć, ze względu na ich niską trwałość. Obecnie można zrezygnować z papierowej kopii na rzecz elektronicznej. Informacje o zarejestrowanych transakcjach zapisywane są wtedy na niedużej karcie pamięci, zmniejszającej powierzchnię urządzenia i zapotrzebowanie na materiały eksploatacyjne. Ponadto, wariant ten ułatwia przenoszenie, przeglądanie i utrzymywanie w porządku zarchiwizowanych danych, a także ich zabezpieczanie na dodatkowych nośnikach (płycie DVD, pendrivie itp.).
Przyjazny w obsłudze mechanizm drukujący
Jedną z kluczowych funkcji urządzenia fiskalnego jest sprawny i prawidłowy wydruk paragonów fiskalnych (ewentualnie też faktur VAT oraz innych dokumentów niefiskalnych). Jeśli jednak wystawianie tych dokumentów przywołuje na myśli różne trudności, to w zasadzie możemy o nich zapomnieć. Dzisiejsze technologie sprzedaży wyposażone są zazwyczaj w mechanizmy typu clamshell, easy load lub drop-in, funkcjonujące na zasadzie „wrzuć i pracuj”. Dzięki takim rozwiązaniom (wspomaganym też przez inne, np. elektroniczną kopię) instalacja materiałów eksploatacyjnych jest śmiesznie prosta i zajmuje tylko chwilę. W efekcie, sprzedawca nie musi się tym stresować, klienci nie są zobowiązani czekać na wymianę papieru, a przebieg transakcji nie traci na płynności. Warto również wspomnieć o innych, wygodnych opcjach: automatyczne odcinanie paragonów, możliwość konfiguracji ustawień druku czy funkcja umieszczania na dokumencie dodatkowych informacji, wybranych grafik oraz kodów kreskowych i QR.
Panel sterowania i różne udogodnienia
Nie da się pominąć tego aspektu, jeśli chce się mówić o obsłudze urządzeń fiskalnych. Kasy zazwyczaj wyposażone są w klawiatury (zwykłe, modułowe, lub membranowe, z silikonową powłoką, chroniącą dodatkowo przed wnikaniem pyłu lub przypadkowym zalaniem), zaś drukarki – w kilka przycisków nawigacyjnych. Te pierwsze najczęściej posiadają pewną pulę przydatnych przycisków funkcyjnych. Do czego one służą? Umożliwiają zdefiniowanie własnych skrótów klawiszowych, które następnie przyporządkowuje się wybranym towarom i usługom lub istotnym funkcjom kasy. Dzięki temu sprzedaż popularnych elementów oferty czy wywoływanie konkretnych akcji (np. wykonywanie raportów dobowych i miesięcznych) są znacznie prostsze i zajmują zdecydowanie mniej czasu. Panel sterowania kasy jest zazwyczaj bardziej rozbudowany, gdyż pozwala na zaprogramowanie z jej poziomu całej bazy towarowej. Można również zdecydować się na najnowocześniejsze rozwiązania, czyli klawiatury połączone z wyświetlaczami w jeden obszerny panel dotykowy, funkcjonujący na podobnych zasadach, co te umieszczane w smartfonach.
To oczywiście tylko niektóre, godne uwagi rozwiązania, które mogą w znacznym stopniu ułatwić pracę i usprawnić sprzedaż. Niemniej, tworzą one podstawę komfortu obsługi technologii handlowych, zarówno w działalności stacjonarnej, jak i mobilnej. Co o nich sądzicie? Które wydają się Wam najważniejsze? A może macie swoje propozycje? Podzielcie się nimi w komentarzach!
Panel sterowania jest ważny, ale tego można się swobodnie uczyć i uczyć…najważniejsze, aby łatwy w obsłudze był mechanizm drukujący. Aby prawidłowo funkcjonował. W końcu on odpowiada za wystawianie ważnej, różnego rodzaju dokumentacji, zarówno dla klientów, jak i dla samego Urzędu Skarbowego!